جهت دريافت مشاوره و انتخاب بهترین نوع آمپرباتری مناسب ماشین خود و ارسال و نصب رایگان با شماره
۰۱ ۴۳ ۹۷ ۷۷
۰۱ ۴۸ ۹۷ ۷۷
تماس حاصل فرمائید.
قبل از روشنکردن کولر ماشين خود بخوانید!
کولر ماشین و تمامیقطعات آن سه دشمن اصلی دارند که شامل رطوبت گرد و غبار و هوا است. یکی از بزرگترین و عمومیترین عیوب کولر یک خودرو عدم خنککردن آن است.
درست کارنکردن کمپرسور میتواند دلایل زیادی داشته باشد.
۱- در مرحله اول ممکن است تسمه آن شل بوده و کمپرسور کمتر از میزان معمول مبرد را پمپ میکند.
روش اصلاح: در این حالت سرویس کار یا تسمه را عوض میکند یا آن را سفت کرده و تا حد مجاز کشش تسمه را کنترل میکند. انجام چنین کاری چندان هزینهای ندارد. تسمه کولر نیز قیمتی نداشته و تنظیم و سفت کردن آن هم زمان و هزینه نمیبرد.
۲- گاهی عدم کار کردن کمپرسور از کلاچ یا همان بوبین آن بوده که نیرو را به درستی انتقال نمیدهد.
روش اصلاح: در این مواقع نیز کلاچ یا تعویض شده و یا تعمیر میشود.کلاچ کولر چندان سیستم پیچیدهای نبوده و یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهنربا شده و نیرو را منتقل میکند. حال ممکن است در این جریان یا نحوه آهنربا شدن این سیستم مشکلی به وجود آمده باشد که رفع آن چندان مشکل نیست. اما در بسیاری از مواقع شما در شتابگیری احساس میکنید که کولر خنک نمیکند. در حقیقت این عیب نبوده و در خودروهایی که همه چیز تحت کنترل ECU است این اتفاق میافتد. زمانی که شما قصد شتابگیری دارید یقیناً به تمامیقوای موتور نیاز دارید در نتیجه باید تمامیمصرفکنندهها برای همان چند لحظهای که شتاب میگیرید قطع شوند.
یکی از بزرگترین مصرفکنندهها همین کمپرسور کولر بوده که باید در این مواقع قطع شود. قطع کردن کمپرسور کولر و از مدار خارج کردن آن در این شرایط کاملاً بر عهده ECU بوده و به صورت خودکار این اتفاق رخ میدهد تا تمامیتوان موتور در اینگونه مواقع در اختیار شما باشد.
۳- گاهی اشکال از فن است. در بسیاری مواقع فن روشن نمیشود تا دما را پایین بیاورد.
روش اصلاح: در این شرایط باید دلایل عدم روشن شدن فن را کنترل کنید تا این عیب رفع شود. گاهی خود فن مشکل داشته و روشن نمیشود. گاهی فرمان روشن شدن آن داده نمیشود. گاهی هم در جریان فن مشکلی به وجود آمده است.
کنترل روشن شدن فن میتواند توسط مالک خودرو انجام شود اما بررسی مشکل آن بهتر است توسط متخصص انجام شود تا از هزینههای اضافی جلوگیری شود.
۴- یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم خنککاری مناسب کولر خودرو باشد، کثیف بودن پرههای کندانسور است.
روش اصلاح: در این مواقع فشار باد راه حل مشکل است. با فشار هوا کندانسور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود
۵- یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است.
روش اصلاح: این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامیخودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمیافزایش پیدا میکند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.
در حالت عادی دور موتور خودروی شما در حد ۸۰۰ بوده که دور آرام است. زمانی که کولر را روشن میکنید این دور کاهش پیدا میکند. اما باید عاملی این دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود. در خودروهای انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمیتغییر زاویه دریچه گاز جبران میشود. در اصطلاح استپر کمیبه خودرو گاز میدهد. اما در خودروهای کاربراتوری این جبران افت قدرت توسط یک شیلنگ وکیوم جبران شده که دریچه گاز را تغییر حالت میدهد.
اگر خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پلهای کنترل شود. گاهی کثیف شدن موتور پلهای و تمیز کردن و شستوشوی آن این مشکل را برطرف میکند. گاهی تعمیرکاران موتور پلهای را عوض میکنند که چندان هم کم هزینه نیست. دقت کنید در بسیاری مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را برطرف میکند.
۶- عیب دیگری که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازدهتر و ضعیفتر به وجود میآید بالا رفتن آمپر آب است.
بالا رفتن آمپر آب نشاندهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت میتواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین خرابی سایر قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است.
روش اصلاح: برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنککننده را کنترل کنید، یکی رادیاتور و دیگری فن خنککننده.اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل میشود.
برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته میشود. مجاری آن باز شده و آب به درستی تبادل حرارت دارد. گاهی رادیاتور درست بوده ولی فن خودرو دچار مشکل شده نمیتواند به درستی هوا را بدمد. هر دو فن در خودرو بسیار با اهمیت هستند که دور گردش آنها نیز موثر است. باز هم برای این کار باید فن کنترل و چک شود. رله فن نیز در کارکرد آن بسیار موثر است. سوختن آن باعث از کار افتادن فن میشود.
۷- گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا میرود. با تمام این شرایط فنها در دور آرام کار میکنند.
روش اصلاح: باید علت را در فشنگی سر کپسول جستوجو کرد.
۸- در بعضی مواقع اوپراتور یخ میزند.
روش اصلاح: این مشکل کمیرایج بوده که باید برای رفع آن ترموستات را کنترل کرد تا معلوم شود درست کار میکند یا نه. در این مواقع ابتدا اوپراتور را کنترل کرده و هوای خروجی آن چک میکنیم. علت این مساله جمع شدن ذرات ریزی در لابهلای پرههای اوپراتور است. تمیز کردن اوپراتور با فشار باد راه حل این مشکل است. گاهی این بوی بد ناشی از جلبکهای ریزی بوده که در لابهلای پرههای اوپراتور رشد کردهاند. برای از بین بردن آنها باید اوپراتور با مواد مخصوصی شسته شود تا کاملاً تمیز شود.در نهایت باید به نکاتی برای بالا رفتن عمر کولر و کنترل آن اشاره کرد.
۹- کولر را در دورهای بالا روشن نکنید.
روش اصلاح: اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید. روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود.در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود. در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجرهها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود.
جهت دريافت مشاوره و انتخاب بهترین نوع آمپرباتری مناسب ماشین خود و ارسال و نصب رایگان با شماره
۰۱ ۴۳ ۹۷ ۷۷
۰۱ ۴۸ ۹۷ ۷۷
تماس حاصل فرمائید.